مفهوم عرضه و تقاضا چیست؟ + {تاثیر بر بازار} | طلوع پدیده
نوشته شده توسط : سایت نرم افزار حسابداری طلوع پدیده

فعالان بازار اقتصادی بسیار علاقمند هستند که بدانند مفهوم عرضه و تقاضا چیست؟ و چه کاربردی دارد؟ ممکن است این مفهوم خیلی ساده به نظر بیاید، اما عرضه و تقاضا یک تئوری در علم اقتصاد می باشد که میزان تغییرات قیمت در بازار رقابتی را بیان می کند.

قانون عرضه و تقاضا رکن اصلی تشکیل دهنده تئوری های اقتصادی است و نشان دهنده رابطه میان قیمت کالا و خدمات و تمایل افراد برای خرید و فروش آن می باشد. از آنجا که اطلاع از اینکه مفهوم عرضه و تقاضا چیست؟ بسیار اهمیت دارد، در ادامه این مقاله از طلوع پدیده توضیحاتی در این خصوص ارائه خواهیم کرد. پس تا انتهای مقاله با ما در طلوع پدیده باشید.

✔️ آشنایی با مفهوم عرضه و تقاضا

???? تقاضا به محصولات و خدماتی اطلاع می شود که برای خریداران مطلوب می باشد. در واقع مقدار تقاضا مقدار خدمات محصولی است که مردم تمایل به خرید آن با یک قیمت مشخص را دارند. عرضه نیز به مقدار محصول یا خدمتی اطلاق می شود که تولیدکننده مایل به تامین آن با قیمت مشخص می باشد. در حقیقت عرضه نشان دهنده مقدار آورده به بازار است. اما آیا با قانون عرضه و تقاضا آشنایی دارید؟ در ادامه توضیحاتی در مورد قانون عرضه و تقاضا در اختیار شما قرار دهیم.

آشنایی با مفهوم عرضه و تقاضا

 برای اطلاع از تفاوت مخارج سرمایه ای و مخارج جاری چیست؟ ما در طلوع پدیده همره باشید.

✔️ معرفی قانون عرضه و تقاضا

???? رابطه ای که میان قانون قیمت و مقدار تقاضا اشاره دارد، به عنوان رابطه تقاضا شناخته می شود و ارتباط میان قیمت و مقدار محصول و یا خدمت عرضه شده به بازار رابطه عرضه اطلاق می‌شود. قیمت هر محصول یا خدمات بازتابی از عرضه و تقاضای آن می باشد. در ادامه لازم است در ارتباط با قانون تقاضا و عرضه صحبت کنیم.

قانون تقاضا

???? قانون تقاضا در واقع نشان دهنده این است که در صورت برابر بودن همه عوامل هرچه قیمت یک کالا افزایش یافت، متقاضیان کالا کاهش پیدا کند. مقدار کالایی که خریداران با قیمت بالا خواهند داشت، کمتر است، چرا که با بالا رفتن قیمت یک کالا، هزینه فرصت خرید آن نیز افزایش خواهد یافت که مردم به طور طبیعی از خرید چشم پوشی می نمایند. این کار به طور طبیعی باعث می شد خریداران از خرید محصولی که آنها آنها را مجبور می کند تا از مصرف محصولات دیگری که عرضه بالاتری دارند، اجتناب کنند. رابطه میزان قیمت با میزان تقاضا به این صورت است که هر چقدر قیمت بالا رود، میزان تقاضا کمتر و هرچه قیمت پایین تر باشد. میزان تقاضا بیشتر می باشد.

عوامل موثر بر عرضه و تقاضا

عوامل موثر بر تقاضا چیست؟

???? بر تقاضا یک محصول عواملی مانند کیفیت و هزینه آن تاثیرگذار است. تعداد محصولات جایگزین در دسترس، تغییرات در قیمت و میزان تبلیغات نیز بر میزان تقاضا تاثیرگذار خواهند بود.

قانون عرضه

???? قانون عرضه مانند قانون تقاضا نمایانگر مقدار مقادیری می باشد که با قیمت مشخص به فروش می‌رسند. اما بر خلاف قانون تقاضا، رابطه عرضه رو به بالا خواهد بود. در واقع هرچقدر قیمت بالاتر برود، مقدار عرضه آن بیشتر خواهد شد. تولید کنندگان در قیمت بالا عرضه را بیشتر خواهند کرد، چراکه فروش تعداد زیادی محصول در قیمت بالا درآمد آنها را افزایش خواهد داد.

عوامل موثر بر عرضه

???? در دنیای کسب و کار و بازار اقتصادی، عرضه به وسیله عوامل و شاخص های بسیار زیادی تعیین می ‌شود. فاکتورهایی چون ظرفیت تولید، مواد اولیه، هزینه تولید مثل حقوق نیروی کار و تعداد رقبا می توانند به شکل مستقیم بر روی میزان تولید و عرضه آن کسب و کار اثر داشته باشند.

???? عوامل دیگر از جمله در دسترس بودن مواد اولیه، قابل اتکا بودن زنجیره عرضه و حتی آب و هوا می ‌توانند به طور غیر مستقیم بر روی عرضه یک محصول یا خدمت تاثیر بگذارند.

 
نکات حسابداری با اکسل چیست؟ با ما در طلوع پدیده همره باشید.

✔️ رابطه عرضه و تقاضا چیست؟

???? رابطه عرضه برخلاف رابطه تقاضا عنصری از زمان محسوب می‌شود. در واقع در عرضه زمان بسیار حائز اهمیت است، چراکه تامین کنندگان باید هرچه سریعتر به تغییر در عرضه یا قیمت آن واکنش نشان دهند، اما نه به صورت همیشگی. این موضوع مهم است که آیا تغییر قیمت در نتیجه تغییر در تقاضا موقت یا دائم می باشد.

 

نرم-افزار-حسابداری طلوع پدیده

 

???? اگر بخواهیم یک مثال بزنیم، می توانیم به محصولاتی مانند کاپشن اشاره کنیم. مثلاً به دلیل شدت برف در زمستان، بازار شاهد افزایش تقاضا و قیمت برای کاپشن می باشد. تامین کنندگان خیلی ساده با سرعت دادن به زمان و استفاده از تجهیزات، پاسخگوی تقاضای مردم خواهند بود. اما اگر این بارش در نتیجه تغییرات آب و هوا باشد، مردم برای کل سال نیاز به کاپشن ندارند، در نتیجه انتظار می‌رود که تغییر در تقاضا و قیمت طولانی مدت شود. در نتیجه تامین کنندگان باید زیرساخت‌های خود را برای برآورد کردن این تقاضای طولانی تغییر دهند.

رابطه عرضه و تقاضا چیست؟

✔️ آیا عرضه و تقاضا تنها بر روی قیمت اثرگذار است؟

???? قانون عرضه و تقاضا نه تنها بر روی قیمت بلکه بر روی سایر فعالیت‌های اقتصادی نیز اثرگذار می باشد. مثلا زمانی که بیکاری بالا باشد و تعداد زیاد نیروی کار وجود داشته باشد، صاحبان کسب و کار مایل به کاهش حقوق هستند. اما وقتی نرخ بیکاری پایین باشد، نیروی کار کم است و در نتیجه برای جذب نیرو، کارفرما افزایش حقوق خواهد داد. در دنیای سرمایه گذاری بورس، عرضه و تقاضا می تواند تعیین کننده قیمت یک سهام در بازار باشد.

خلاصه مطالب

در این مقاله سعی کردیم به این سوال که مفهوم عرضه و تقاضا چیست؟ پاسخ دهیم. تقاضا یکی از اساسی ترین مفاهیم در تئوری های اقتصادی می باشد و آشنایی با آن بسیار اهمیت دارد. تقاضا به مقدار محصول یا خدماتی اطلاق می گردد که برای خریداران مطلوب باشد و عرضه به خدماتی گفته می ‌شود که تولید کننده تمایل به ارسال آن با قیمت مشخصی باشد. در این مطلب سعی کردیم قانون عرضه و تقاضا را به صورت کامل بررسی کنیم. چنانچه شما در ارتباط با این موضوع که مفهوم عرضه و تقاضا چیست؟ نیازمند کسب اطلاعات بیشتر می باشید، کافیست با ما در ارتباط بمایند.

برای دانلود مطالب این صفحه به صورت پی دی اف کلیک کنید.

 

منبع: سایت نرم افزار حسابداری طلوع پدیده و  مفهوم عرضه و تقاضا چیست؟

 





:: برچسب‌ها: عرضه و تقاضا , مفهوم عرضه و تقاضا , عرضه , تقاضا , نرم افزار حسابداری طلوع پدیده , نرم افزار مالیاتی ,
:: بازدید از این مطلب : 102
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : چهار شنبه 13 ارديبهشت 1402 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: